Sweet Country ****

C’est l’été, le foot est – enfin – terminé, les grandes vacances ont commencé et…vous avez de la chance, car outre des divertissements courants et redondants comme MAMMA MIA – HERE WE GO AGAIN ou ANT-MAN AND THE WASP, vous avez droit cette semaine à trois très bons films qui ne pourraient être plus éloignés du tout venant estival: Le formidable western australien SWEET COUNTRY de Warwick Davis, par ailleurs primé par la presse luxembourgeoise au dernier LuxFilmFest, le beau THE BOOKSHOP d’Isabel Coixet, un drame sur les dangers qui vont de pair avec l’amour de la littérature dans un petit village britannique, et un thriller haletant danois,  DEN SKYLDIGE/THE GUILTY de Gustav Möller. Si vous ne trouvez pas votre bonheur parmi ces trois joyaux, je ne sais plus quoi vous proposer! Jean-Pierre THILGES 

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Le film de la semaine:

SWEET COUNTRY ****

Outback-Western; Réalisateur: Warwick Thornton; avec Sam Neill, Bryan Brown, Hamilton Morris, Anni Finsterer; Scénaristes: Steven McGregor, David Tranter; Directeur/Photo: Dylan River; Australie 2017, 113 minutes; Sélection officielle Festival de Venise 2017, Toronto Intl. Fiulm Festival 2017, Prix de la Critique ALPC LuxFilmFest 2018.

L’histoire est inspirée de faits réels, elle retrace l’épopée dramatique du bouvier aborigène Sam (Hamilton Morris), contraint de prendre la fuite avec sa femme après avoir tué, en état de légitime défense, le propriétaire blanc de la station, Harry March (Ewen Leslie). Le sergent Fletcher (Bryan Brown) se lance alors dans une course-poursuite, traquant le couple par tous les moyens à l’aide d’un rabatteur local et de propriétaires terriens…

  • Remarqué dans les festivals de Venise et de Toronto en septembre dernier et primé par la presse cinématographique luxembourgeoise au LuxFilmFest en mars dernier, SWEET COUNTRY de Warwick Davis (Samson & Delilah) est une oeuvre très forte qui se sert des ficelles du western pour raconter un drame du racisme ordinaire et du colonialisme dans  l’outback australien, en 1929. Mise en scène maîtrisée, des images saisissantes, des acteurs convainquantes, bref un film de la semaine à ne pas rater. Et vous avez de la chance de pouvoir le découvrir en salles, puisque en France, le film ne sort qu’en v.o.d. Quatre étoiles!  (jpt) 

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  • Rangy and lean as a cattle dog, Warwick Thornton’s 1920s-set tale of racial tension and rough justice in Australia’s Northern Territory is an intriguing mongrel mix of cinematic bloodlines. The most obvious influence is the western. When Indigenous Australian farm worker Sam (Hamilton Morris) is forced to shoot a drunken white landowner in self-defence, he and his wife, Lizzie, (Natassia Gorey-Furber) head out into the bush, pursued by dogged lawman Sergeant Fletcher (Bryan Brown) and a posse that includes Sam’s friend and employer, Fred Smith (Sam Neill). The “decent man forced into violence” is a stalwart of the western tradition – there’s a touch of the stoic resignation of Gregory Peck in Henry King’s The Gunfighter in Sam’s tacit resourcefulness. But, with a scene featuring a rowdy screening of The Story of the Kelly Gang (thought to be the first feature-length film ever made), Thornton also nods to Australia’s own frontier legends. But there is something else: a sparse yet mythic quality that owes a debt both to the oral tradition of the country’s indigenous people and to the religious parables that are a guiding force in the lives of those who fall to the light side of this starkly delineated morality tale. A few flash-forward premonitions notwithstanding, this is storytelling with an unfussy directness. Thornton eschews a score, instead foregrounding the sounds of the bush. And the look of the film is as striking as that of his earlier picture Samson & Delilah. This sweet country leaves its mark on the men who live on it – clothes, skin, even sky are all smeared with a dust the colour of dried blood. (Wendy Ide/The Guardian) 

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  • Savage and somber, “Sweet Country” is, on its face, the story of a manhunt. Set in Alice Springs, Australia, in 1929, the movie tracks the fate of Sam (a fine Hamilton Morris), an Aboriginal stockman forced to flee after killing a white farmer in self-defense. Around this spare story, though, the director Warwick Thornton constructs a searing indictment of frontier racism as remarkable for its sonic restraint as its visual expansiveness. The opening shot might be a metaphorical mallet — a cauldron of water slowly coming to the boil while a violent, slur-slathered argument plays out offscreen — but the coarseness is in keeping with the movie’s pointed, symbolic style. Wrapping colonialism in the cloak of the western (and revisiting themes explored in his 2010 film “Samson and Delilah”), Mr. Thornton stirs those familiar genre tropes into new patterns. As Sam and his wife (Natassia Gorey-Furber) trek across desert and salt flat — painted in vivid swaths of ocher and ice — he outwits his pursuers at every turn. Tricked into entering tribal lands, the small posse, led by a stoically vengeful Bryan Brown, is repelled by vicious warriors. But even Sam isn’t safe here: for men like him, virtually enslaved, their only home is the in-between. Soulful and still, but never inert, “Sweet Country,” like its setting, has little time for women’s voices. Yet the movie has a mythic thrust that’s partly due to its almost playful manipulation of time, its silent flash-forwards lending the story a feeling of futility and predetermination. As foreboding and memory rub shoulders, we can’t help feeling that, for Sam and his ilk, no amount of guile will ever be enough. (Jeannette Catsoulis/New York Times) 

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Dramatique; Réalisatrice: Isabel Coixet; avec Emily Mortimer, Bill Nighy, Patricia Clarkson, James Lance; Scénariste: Isabel Coixet, d’après le roman de Penelope Fitzgerald; Directeur/Photo Jean-Claude Larrieu; Musique: Alfonso de Villalonga; Espagne/GB/Allemagne 2018, 112 minutes.

Angleterre, 1959. Florence Green, nouvellement arrivée dans la petite ville endormie de Hardborough, risque tout ce qu’elle a pour ouvrir une librairie. Suscitant contestations et jalousies, elle lutte pour s’établir. Mais en exposant la population locale à la meilleure littérature de l’époque, elle provoque un réveil culturel sans précédent dans toute la ville…

  • Adapté du roman de Penelope Fitzgerald, lauréate du “Booker Prize”, THE BOOKSHOP est un film sur l’amour de la littérature, par la réalisatrice espagnole de “The Secret Life of Words”, Isabel Coixet. La trame n’est pas sans rappeler celle de “Chocolat” de Lasse Halström, où Juliette Binoche était confrontée à des difficultés similaires quand elle ouvrait une confiserie dans un hameau français. (jpt)

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  • Emily Mortimer, Bill Nighy and Patricia Clarkson star in Isabel Coixet’s adaptation of Penelope Fitzgerald’s 1978 novel about a woman’s struggles to bring a bit of literary culture to an English town that badly needs it. If “restrained,” “melancholy,” “subtle” and “stereotypically English” are the qualifiers that spring to mind when you learn that Isabel Coixet’s latest is about a widow setting up a bookstore in a quiet coastal town in the 1950s, then you’re only getting half the story of The Bookshop. Its subversive undercurrent, embodied in fine performances by Emily Mortimer and Bill Nighy, is what makes it really interesting. Pretty faithful throughout to the Penelope Fitzgerald novel from which it’s sourced, and sustained by a cast which is well capable of suggesting the psychological subtlety of the original, The Bookshop shows that, for the moment at least, the uneven maverick Coixet is back in form. Initial box office in Spain has been positive, and the fact that there’s always a market somewhere for hand-crafted, quintessentially English fare — perhaps even more so in these troubled times — suggest that this one is unlikely just to sit there gathering dust. (Jonathan Holland/Hollywood Reporter) 
  • It’s fair to say that this sluggish adaptation of Penelope Fitzgerald’s novel is not a great advertisement for the joys of reading. Key to the problems: the fact that the screenplay is just not particularly well written. Bill Nighy plays the kind of character that only ever exists in mediocre fiction. He is Edmund Brundish, a recluse who is passionate about literature but loathes people, to the extent that he destroys the author photos on the back of novels. One wonders how he gets around the fact that books tend to be peopled with, well, people. Nighy often seems as though he is appearing in films under sufferance. But here, he’s so pained, it looks like the performance is being surgically extracted without anaesthetic. Edmund spots a kindred spirit in widow and aspiring bookshop owner Florence Green (Emily Mortimer). Meanwhile, society power-broker Violet Gamart (Patricia Clarkson) has other plans for the bookshop’s premises. The performances are solid: Clarkson has perfected a laugh that is as cold as the clinking ice in a cocktail glass. And Mortimer is resolutely charming in a role that is so inoffensively nice, it’s like the human equivalent of a Farrow and Ball paint colour. But for all the real-estate machinations and nefarious scheming, there are too many inert scenes that drain the energy from this already plodding story. (Wendy Ide/The Guardian) 

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THE GUILTY/DEN SKYLDIGE

Thriller; Réalisateur: Gustav Möller; avec Jakob Cedergren, Jakob Ulrik Lohmann, Laura Bro; Scénaristes: Gustav Möller, Emil Nygaard Albertsen; Directeur/Photo: Jasper Spanning; Musique: Carl Coleman, Caspar Hesselager; Danemark 2018, 85 minutes; Prix de la Critique, Festival du Film policier Beaune 2018. 

Une femme, victime d’un kidnapping, contacte les urgences de la police. La ligne est coupée brutalement. Pour la retrouver, le policier qui a reçu l’appel ne peut compter que sur son intuition, son imagination et son téléphone…

Le réalisateur s’est inspiré d’un appel au 112 d’une femme kidnappée, dont il a été témoin. Assise dans une voiture à côté de son ravisseur, elle devait parler en langage codé. Rien qu’en entendant la voix de cette femme, le réalisateur pouvait imaginer la situation : “J’ai compris que chaque personne écoutant cet enregistrement verrait des images différentes : une femme différente, un kidnappeur différent, etc… C’est là que je me suis dit : et si on utilisait cette idée d’images mentales dans un film ? Au cinéma, on peut créer tout un univers à l’intérieur d’une seule pièce. Avec The Guilty, j’espère avoir réalisé un thriller haletant, qui offre à chaque spectateur une expérience qui lui est propre”. (Dossier de presse) 

  • Pour tous ceux qui en ont marre de devoir regurgiter tout le temps la sauce américaine aux super-héros, pourquoi ne pas s’aventurer dans un film européen (danois) à petit budget, dont on ne comprend certes pas la langue (c’est pour cela que les sous-titres existent), mais qui prouve sans équivoque qu’il ne faut pas dépenser deux cent millions de dollars pour réaliser un excellent film. (jpt) 

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  • “Tom Hardy in ‘Locke’ meets Halle Berry in ‘The Call’” sounds like the kind of absurd pitch you’d hear from an over-zealous fictional producer in a broad Tinseltown satire — yet it’s not entirely the wrong number for “The Guilty,” a high-concept, low-budget and skilfully muscle-tensing Danish thriller to which you can imagine more than a couple of eager Tinseltown execs angling for the remake rights. Anchored by a performance of sturdy, simmering resolve by the reliable Jakob Cedergren, as an emergency police dispatcher who picks up on a kidnapping case with more than meets the ear, Gustav Möller’s short, taut debut feature never leaves the claustrophobic confines of the call center, but builds a vivid aural suspense narrative through the receiver, all while incrementally unboxing the visible protagonist’s own frail mental state. Notwithstanding some forgivable contrivances in the otherwise tidy execution, international distributors are likely to speed-dial “The Guilty” following its competition berths in Sundance and Rotterdam. (Guy Lodge/Variety) 

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MAMMA MIA! HERE WE GO AGAIN

Comédie musicale; Réalisateur: Oliver Parker; avec Lily James, Amanda Seyfried, Meryl Streep, Pierce Brosnan, Colin Firth, Stellan Skarsgård, Cher, Julie Walters, Dominic Cooper, Andy Garcia; Scénariste; Oliver Parker; Directeur/Photo: Robert D. Yeoman; Musique: Anne Dudley; Chansons: ABBA; USA/GB  2018, 114 minutes.

Sur l’île paradisiaque de Kalokairi, Sophie, qui rencontre divers soucis dans l’ouverture de son hôtel, va trouver du réconfort auprès des amies de sa mère Donna, qui vont lui conseiller de prendre exemple sur le parcours de cette dernière…

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  • Et nous voilà repartis pour un tour de chansons ABBA. Je dois avouer que le premier film (bien que totalement bâclé) compte parmi mes “plaisirs coupables”, surtout à cause d’une Meryl Streep totalement débridée qui s’était fait plaisir en acceptant de jouer dans une comédie musicale. Sans doute cette suite est-elle justifiée, surtout en ce début des grands vacances. Mais la question primordiale qui se pose: Deopuis 2008, Pierce Brosnan a-t-il enfin appris à chanter? (jpt)  NB: Le film sortant à peu près partout au même moment, il n’y a pas encore de critiques! Mais si çela vous tente et si vous êtes une lady, il passe en “ladies’ night” ce mardi! 

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ANT-MAN AND THE WASP

Titre français: Ant-Man et la Guêpe; Action fantastique: Réalisateur: Peyton Reed; avec Paul Rudd, Evangeline Lilly, Michael Peña, Walton Goggins, Bobby Cannavale, Michelle Pfeiffer, Laurence Fishburne, Michael Douglas; Scénaristes: Andrew Barrer, Gabriel Ferrari, Chris McKenna, Erik Sommers, Paul Rudd; Directeur/Photo: Dante Spinotti; Musique: Christophe Beck; USA 2018, 118 minutes.

Bien qu’assigné à résidence pour avoir violé l’accord de Sokovie entre l’ONU et les Avengers, Scott Lang accepte d’aider son ex-petite amie Hope Van Dyne à secourir sa mère Janet. Il y a 30 ans, cette dernière, dans le costume de La Guêpe enfilé désormais par sa fille, est passée en mode subatomique pour désamorcer de l’intérieur un missile se dirigeant vers une zone habitée. Du coup, la superhéroïne a disparu dans un monde quantique nanoscopique; au grand chagrin de son mari et coéquipier Hank Pym, créateur et première incarnation d’Ant-Man. Or, par un étrange phénomène, Janet est récemment parvenue à communiquer avec Scott, en lui indiquant sa localisation précise. Déjà périlleuse, l’opération de sauvetage est compromise par l’intervention d’Ava, alias le Fantôme, capable de traverser les murs en raison d’une anomalie génético-quantique qui lui cause une douleur insoutenable. Fille d’un ex-collègue limogé de Hank, l’adolescente compte aspirer la substance vitale modifiée de Janet pour la guérir de son mal…

  • ANT-MAN AND THE WASP est la suite du plaisant ANT-MAN (2015), déjà réalisé par Peyton Reed. Comme d’habitude, c’est bien foutu (budget monumental oiblige) et – si les super-héros et super-héroïnes sont votre tasse de thé ou votre tartine de miel – vous vour régalerez sans doute. Cela dit, honnêtement, ces trucs commencent sérieusement à nous casser les pieds, le cinéma mainstream américain étant désormais passé en mode “bis repetitia ad infinitum”, aussi longtemps que ces monstruosités plus ou moins amusantes continuent de remplir les tiroirs-caisse de Picsou et consorts. Cela dit, le mec de Variety a aimé! (jpt) 

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  • “Ant-Man and the Wasp” has a pleasingly breakneck, now-you-see-it-now-you-don’t surreal glee. It’s a cunningly swift and delightful comedy of scale, in which Scott Lang (Paul Rudd), that quipster mensch of a convict-turned-superhero (has there ever been a movie criminal this nice?), shoots around in his miniaturizing metal suit like the world’s tiniest gadfly, only to loom up as large as Godzilla. Either way, he always has time to deliver a line like “Do you really just put the word quantum ahead of everything?” The answer is: Yes. “Ant-Man and the Wasp” is a fantasy of mutating matter in which buildings collapse into Monopoly toys, a Hello Kitty Pez dispenser gets inflated into a freeway battering ram, and the most fearless of the characters is injected into an ocean of psychedelic sub-atomic protoplasm. (…) “Ant-Man and the Wasp” is a full two hours, yet even when it’s pulling out all the stops, the movie never gives you that sinking sensation you can get when a comic-book film’s extended climax kicks in, and you feel the visual effects army taking over. That’s because Peyton Reed invests every moment of the movie with personality. That’s not quite the same thing as humanity. But it’s enough to qualify as the miniature version.(Owen Gleiberman/Variety) 

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HOTEL TRANSYLVANIA 3 – SUMMER VACATION

Titre français: Hôtel Transylvanie 3: Des vacances monstrueuses; Animation numérique: Réalisateur: Genndy Tartakovsky; avec les voix (v.o. – si jamais on nous la montre) de Adam Sandler, Andy Samberg, Selena Gomez, Kevin James, Fran Drescher, Steve Buscemi, Mel Brooks; Scénaristes: Michael McCullers, Genndy Tartakovsky, d’après des personnages inventés par Todd Durham; Musique: Mark Mothersbaugh; USA 2018, 97 minutes.

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Notre famille de monstres préférée embarque pour une croisière de rêve afin que Drac puisse enfin souffler un peu et savourer des vacances au lieu de s’occuper de tout le monde à l’hôtel. Tout s’annonce à merveille pour la petite famille, entre matchs de volley monstres, excursions exotiques et séances de bronzette au clair de lune… Mais les vacances idéales prennent un tour inattendu lorsque Mavis se rend compte que Drac est tombé sous le charme de la mystérieuse Ericka, la capitaine humaine du navire, dont le secret les menace tous…
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  • Troisième volet d’une série de films d’animation plus ou moins monstrueux, dont les deux premiers épisodes ont eu le douteux mérite de m’endormir en sursaut, une fois que j’ai pu les visionner en version originale sur support DVD, puisqu’ils n’ont pas été montrés en v.o. dans nos salles. Le même destin pourrait d’ailleurs arriver à ce nouveau film, mais je vous garantis que, cette fois, je n’achèterai pas le DVD. (jpt)
  • The third and worst entry in Adam Sandler’s animated monster series boards a hotel on water and sinks below the waves.In the first “Hotel Transylvania,” Count Dracula’s refusal to conform to the clichés of vampire legend (“I don’t say ‘bleh, bleh, bleh’”) was a mantra for the whole movie, a fast-paced and joke-filled riff on monster mythos that, in its best moments, played like a self-contained Looney Tunes version of “Abbott and Costello Meet Frankenstein.” After that mildly pleasant surprise, the sequel mostly abandoned the monster hotel conceit in favor of a lackadaisical venture into the human world and Drac’s vain attempt to coax fangs out of his half-human grandson. Now “Hotel Transylvania 3: Summer Vacation,” by far the worst of the series, spends virtually no time in the hotel and runs out of commentary on classic monsters, despite renewing the rivalry between Dracula and the vampire slayer Van Helsing. In the dead of summer, younger audiences won’t likely care that it’s blah, blah, blah, and it seems destined to drain another $150 million out of parents’ pockets. (Scott Tobias/Variety)        

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MAYA L’ABEILLE 2: LES JEUX DU MIEL

Titre original: Die Biene Maja 2 – Die Honigspiele; Animation numérique; Réalisateurs: Noel Cleary, Sergio Delfino, Alexs Stadermann; avec les voix (v.f.) de Jenifer Basrtoli, Lou Jean; Scénaristes: Fin Edquist, Alexs Stadermann, Noel Cleary; Musique: Ute Engelhardt; Allemagne 2018, 83 minutes.

Synopsis français: Maya va enfin participer aux Grands Jeux du Miel ! L’enjeu est de taille : Maya doit absolument gagner, sinon elle devra livrer tout le miel de sa ruche à l’Impératrice des abeilles! Maya, Willy et leurs amis vont devoir se surpasser pour battre l’équipe de Violette, une adversaire aussi rusée et maligne que mauvaise joueuse !

Deutsche Zusammenfassung: Heller Aufruhr im Bienenstock: Ein Gesandter der Kaiserin hat den weiten Weg von Summtropolis auf sich genommen, um den Bienen der Klatschmohnwiese eine Nachricht zu überbringen. Ob diesmal ihr Traum in Erfüllung geht und sie endlich an den Honigspielen teilnehmen dürfen? Doch Majas Aufregung wandelt sich schnell zu bitterer Enttäuschung, als sie erfährt, dass der Bote nur gekommen ist, um die Hälfte ihrer Honigernte für die Spiele einzufordern. Und dabei brauchen sie den Honig doch so dringend für den Winter! Empört beschließt Maja kurzerhand, die Sache selbst zu regeln und überredet ihren Freund Willi zu einer abenteuerlichen Reise nach Summtropolis, um sich direkt bei der Kaiserin für ihren Bienenstock einzusetzen. Allerdings geht das gehörig schief, denn die Kaiserin ist verärgert über Majas Ungehorsam und beschließt, der kleinen Biene eine Lektion zu erteilen. Sie darf an den Spielen teilnehmen, sollte sie jedoch verlieren, muss ihr Bienenstock die gesamte Honigernte abgeben. Ein großes Risiko! Wird es Maja gelingen, sich mit ihrer Außenseiter-Mannschaft gegen die Favoriten, vor allem die intrigante Violetta, durchzusetzen und ihren Bienenstock zu retten?

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