LuxFilmFest 2018 communique

COMMUNIQUÉ DE PRESSE /
PRESS RELEASE
Le programme de la 8e édition dévoilé / Billets & Pass en vente |
The 8th edition’s programme revealed / Tickets & Passes on sale

–ENGLISH VERSION BELOW–

Luxembourg, le 5 février 2018

Pour diffusion immédiate

Un sérieux candidat à l’Oscar du Meilleur Film d’animation en Ouverture (THE BREADWINNER), une livraison directe de la Berlinale du très attendu L’ÎLE AUX CHIENS de Wes Anderson en Clôture, le jubilatoire LA MORT DE STALINE pour animer la traditionnelle soirée de remise de prix, ou le nouveau Gus Van Sant (DON’T WORRY, HE WON’T GET FAR ON FOOT) en séance Hors Compétition… En 2018 le Luxembourg City Film Festival ne dérogera pas à cette tradition désormais établie de l’exclusivité.

Pour établir une sélection officielle que le Comité Artistique 2017-2018 a voulue « exigeante, surprenante et ouverte d’esprit », il fallait des Jurys d’exception. Les premiers noms annoncés sont à la hauteur de l’enjeu, à l’image des Présidents que seront ATOM EGOYAN pour la fiction et MIMI PLAUCHÉ pour le documentaire. On ne compte plus les récompenses en réalisation obtenues par le premier dans les plus grands festivals du monde et la notoriété du Festival international du film de Chicago dont la seconde a la responsabilité artistique. Ils seront accompagnés de membres émérites de la scène professionnelle (lire la composition des Jurys par ailleurs).

Programmée du 22 février au 4 mars 2018, cette 8e édition se tiendra presque exclusivement sur Luxembourg-Ville, à la Cinémathèque de la Ville de Luxembourg, au CINÉ UTOPIA, à KINEPOLIS KIRCHBERG, au QUARTIER GÉNÉRAL (désormais localisé au CASINO LUXEMBOURG – FORUM D’ART CONTEMPORAIN), au CERCLE CITÉ et dans de nombreuses institutions culturelles partenaires de la capitale.

UNE RICHE MOISSON HORS COMPÉTITION

Véritable porte d’entrée du grand public, des communautés et des registres singuliers vers le festival, la catégorie « Sélection Officielle Hors Compétition » profitera, cette année, de grands succès du panorama mondial. Elle permettra également de découvrir des œuvres parfois passées sous les radars ou reconnaissables par leur originalité. Au titre des grandes séquences, THE BREADWINNER (de Nora Twomey), coproduction luxembourgeoise (Mélusine Productions) dont le combat à venir pour l’Oscar s’annonce épique face à « Coco », ouvrira le bal. L’histoire extrêmement touchante d’une jeune fille obligée de se déguiser en garçon – bravant ainsi l’autorité des talibans – pour subvenir aux besoins de sa famille. En Clôture Officielle un autre film d’animation (mais en volumes) : L’ÎLE AUX CHIENS. Le très attendu film d’Ouverture de la Berlinale enchaînera directement avec le Luxembourg, offrant à l’exposition consacrée l’an dernier à Wes Anderson un prolongement des plus logiques. Une dystopie canine portée par le plus prestigieux des castings vocaux : Edward Norton, Bill Murray, Jeff Goldblum, Scarlett Johansson… Récemment censuré en Russie, LA MORT DE STALINE (Armando Iannucci) sera le film support de la cérémonie de remise de prix 2018. Les derniers jours du dictateur entraîneront le régime dans un chaos aux innombrables ressorts comiques.

Film « coup de poing » qui avait réveillé la Croisette en Séance de minuit, UNE PRIÈRE AVANT L’AUBE (Jean-Stéphane Sauvaire) plongera le spectateur dans l’enfer des prisons thaïlandaises. Joe Cole (« Peaky Blinders ») y est saisissant dans le rôle de ce boxeur thaïlandais dont le ring reste la seule échappatoire. « Inclassable » est probablement le qualificatif le plus adapté à ALL YOU CAN EAT BOUDDHA (Ian Lagarde), une fable mystérieuse construite autour d’El Palacio, un étrange complexe touristique des Caraïbes. La riche production scandinave offrira, en 2018, BEYOND DREAMS (Rojda Sekersöz). Véritable version suédoise de « Divines » ce film vous plongera dans l’intimité de Mirja, tiraillée entre ses amies turbulentes et la nécessité d’aider financièrement sa famille. Récompensé à Austin, Sheffield et Los Angeles, le documentaire BRIMSTONE & GLORY (Viktor Jakovleski) est un choc esthétique. Un crescendo visuel magnifiant l’industrie pyrotechnique, seule ressource d’un petit village mexicain. COLUMBUS est une ville à l’architecture résolument moderniste. Un cadre unique pour une poignante relation signée Kogonada, aux nombreux aspects autobiographiques. Autre événement cette année, la projection de DON’T WORRY, HE WON’T GET FAR ON FOOT. Gus Van Sant y livre un Joaquin Phoenix méconnaissable en dessinateur handicapé, boycotté jusque dans sa ville en raison du caractère provocateur de son travail. Bloggeur star, personnage récurrent de « Twilight », Justin Chon est aussi réalisateur. Il signe ici un saisissant noir et blanc au cœur des émeutes communautaires de 1992 à Los Angeles. Assistant de Chris Marker pour « The Clock », Paul Anton Smith s’est amusé à constituer son propre « meta-film ». En piochant dans d’innombrables scènes cultes du cinéma il reconstitue une séance loufoque, tendre et inventive (HAVE YOU SEEN MY MOVIE?). À la fois film d’animation et documentaire, LIYANA navigue entre conte animé africain et scènes réelles. Un instantané volé au Swaziland, une fille partie sauver ses frères (par Aaron et Amanda Kopp). Écrit tout en tension, le dernier thriller du Thaïlandais Pen-ek Ratanaruang, SAMUI SONG, ravira les fans du Maître. Le riche Français marié à cette star de la télé ferait bien de se méfier de ses nouvelles relations. Autre grand nom de la scène contemporaine inscrit à l’affiche de cette édition 2018 : Kore-Eda Hirokazu. Dans THE THIRD MURDER, les personnages – en l’occurrence un avocat chargé de défendre le suspect d’un meurtre – n’ont rien perdu de leur faconde. Pour compléter ce tour d’horizon des « specials » : HOLY CAMP! (Javier Calvo, Javier Ambrossi). Une folie espagnole dans laquelle Dieu se montre à des religieuses… et ne s’exprime qu’en chansons de Whitney Houston.

UN MONDE DE DOCUMENTAIRES

Six œuvres, six regards sur l’époque. La réalisatrice Bernadett Tuza-Ritter nous confronte au quotidien de Marish, une Hongroise de 52 ans réduite à l’esclavage par une riche famille. L’argent qu’elle gagne le jour à l’usine lui est volé par celle qui la loge et l’oblige à travailler soir, matin et week-ends. Son projet d’évasion fait son chemin (A WOMAN CAPTURED). À l’opposé de Marish : AMAL (Mohamed Siam). Cette jeune rebelle qui s’est imposée sur les barricades de la révolte égyptienne conservera-t-elle ses aspirations à la liberté malgré les pressions exercées par la société et ses premières amours ? Étonnante démonstration de la violence dans laquelle la société mexicaine s’est enlisée, DEVIL’S FREEDOM (Everardo González) aligne, à visages couverts, les témoins. Policiers, cartels et victimes dressent un portrait sans concession d’un pays visiblement en panne de solutions. Acteur reconnu en Espagne, Gustavo Salmerón n’a pas eu à chercher loin son sujet. Sa mère, Julieta, a toujours voulu avoir des enfants, un singe et un château. Une chronique familiale particulièrement loufoque et jubilatoire (LOTS OF KIDS, A MONKEY AND A CASTLE). Primé il y a quelques jours à Sundance, OF FATHERS AND SONS s’intéresse à la famille d’un leader d’Al-Nusra. Le réalisateur Talal Derki, dont le « Return to Homs » avait marqué les esprits, s’est fait passer pour un sympathisant afin d’observer, de l’intérieur, le quotidien de ces fanatiques et de leurs enfants. Dernière proposition de cette Compétition Documentaire 2018 : OVER THE LIMIT. Rita Mamun, jeune athlète russe, doit composer avec les méthodes soviétiques les plus oppressantes. Réussira-t-elle, malgré les brimades et insultes permanentes, à glaner l’or olympique ? Un portrait réalisé au plus près par une jeune réalisatrice polonaise, Marta Prus, elle-même formée à la gymnastique rythmique.

UN MONDE DE FICTIONS

Nous devons le grand retour de l’Iran en Compétition à Ali Asgari. Un jeune couple arpente Téhéran de nuit, à la recherche d’une solution médicale. La nature même de leur problème va les confronter à la société et son administration (DISAPPEARANCE). Considéré par beaucoup comme « le chef-d’œuvre de Venise » cette année, FOXTROT (Samuel Maoz) est un film unique à plus d’un titre. Une famille israélienne, confrontée à l’annonce de la mort du fils sur un poste-frontière, va se retrouver entrainée dans une série d’événements plus imprévisibles les uns que les autres. Un vendeur de savon au nord de la Chine : voilà les ingrédients principaux de FREE AND EASY (Geng Jun), une tragi-comédie nichée au cœur d’un ensemble urbain quasi-désert. GUTLAND : de Toronto à Tokyo, la presse et le public s’emballent pour ce premier long-métrage du Luxembourgeois Govinda Van Maele. Un thriller dans le centre/nord du pays construit autour de Frederick Lau et Vicky Krieps… et d’une série de secrets plus ou moins bien gardés. HOLIDAY – seul film de la Compétition interdit aux moins de 18 ans – est l’œuvre d’une Suédoise : Isabella Eklöf. Elle viendra à Luxembourg défendre cette proposition unique, entre images paradisiaques de la Turquie et violences ordinaires d’un petit groupe mafieux qui constitue l’entourage d’une héroïne principale difficile à percer. Si LEAN ON PETE (Andrew Haigh) fait partie des grands buzz du moment, c’est notamment grâce à l’interprétation magistrale du jeune Charlie Plummer. Un ado qui n’aura pour repère qu’un cheval condamné à l’abattoir et quelques personnages croisés au fil de la route, parmi lesquels un Steve Buscemi une fois de plus étonnant de justesse. Le premier « post-western » de cette sélection 2018 (il y en aura deux) est indonésien et s’appelle MARLINA, LA TUEUSE EN 4 ACTES (Mouly Surya). Une jeune fermière tue ses agresseurs et part à la conquête de la justice et de son avenir. Le Festival est heureux de retrouver également, quelques années après les sélections de « Canine » et « Alps », la nouvelle vague grecque. PITY (de Babis Makridis) relate l’histoire d’un homme qui ressent le besoin d’être malheureux et déploie beaucoup d’énergie pour le rester. Loufoque, zinzin… du pur post-grec. Difficile d’établir une sélection sans butter sur l’excellence du cinéma roumain. POROROCA (Constantin Popescu) est l’histoire d’un plan séquence magistral dans lequel une enfant disparait au parc. Une écriture toute en tension qui fera passer, comme ses personnages, de la tristesse à la colère. Le réalisateur Warwick Thornton se déplacera d’Australie pour défendre son œuvre, SWEET COUNTRY. Un western en terres aborigènes, imaginé à la grande période de la conquête, un autre regard sur la justice des hommes et une saisissante justesse d’interprétation comme de mise en scène.

UNE ANNEE RICHE POUR LES MADE IN / WITH LUXEMBOURG

Événement vitrine de la production nationale, le Luxembourg City Film Festival profitera, cette année, d’une actualité exceptionnelle. Outre THE BREADWINNER (Ouverture Officielle), GUTLAND (Compétition Officielle) et LUIS ET LES ALIENS (Jeune Public, lire par ailleurs), vous pourrez découvrir ASHCAN (Willy Perelsztejn), l’histoire méconnue de cette prison secrète basée à Mondorf-les-Bains (Luxembourg), dans laquelle furent détenus de hauts dignitaires nazis après la victoire des Alliés. Autre documentaire très attendu : SCHWAARZE MANN – UN NOIR PARMI NOUS (Fränz Hausemer). Un retour haut en émotions sur l’histoire du premier homme noir ayant acquis la nationalité luxembourgeoise. MARY SHELLEY n’avait que 18 ans quand elle inventa la figure du professeur Frankenstein. Elle Fanning incarne à merveille l’auteure de ce monument littéraire, un film en costume que l’on doit à la prolifique réalisatrice et scénariste saoudienne Haifaa al-Mansour. Sans oublier l’indispensable événement showcase consacré aux courts-métrages et dont la sélection sera cette année la suivante : ACHERON (Thoma Forgiarini), AND THEN YOU (Kim Schneider), ICE (Anna Hints), IRIDESCENCE (Eileen Byrne), MICH’S KITCHEN (Diane Nilles) et TRACES (Cecilia Guichart). Pour la première fois le Luxfilmfest s’ouvrira à la série télévisée, rejoignant ainsi une dynamique reprise par l’ensemble des festivals de cinéma. À l’affiche : les deux premiers épisodes de BAD BANKS, série coproduite par Iris Productions dans laquelle la Luxembourgeoise Désirée Nosbusch joue des coudes avec Paula Beer. Une étrange conspiration sur fond de sécurité financière, à découvrir en exclusivité avant leurs diffusions télévisées.

LES JURYS

Le Jury International sera placé, cette année, sous la haute autorité d’ATOM EGOYAN. Le réalisateur canadien à la carrière prestigieuse (« De beaux lendemains », « Exotica », « Ararat »…) sera rejoint par son compatriote réalisateur BRUCE MCDONALD, l’actrice portugaise LEONOR SILVEIRA, le producteur et réalisateur installé au Luxembourg STÉPHAN ROELANTS et la chef décoratrice française ANNE SEIBEL.

Le Jury Documentaire sera composé de la Directrice artistique du Chicago International Film Festival, MIMI PLAUCHÉ (présidente), du Directeur du programme arabe du Festival de Dubaï ERFAN RASHID, du Directeur de programmation du Sheffield Doc/Fest LUKE W. MOODY, de la Programme Manager du Docaviv Film Festival YAARA OZERY et du programmateur du Doclisboa Film Festival TOMÁS BALTAZAR.

AVEC EUROPA INTERNATIONAL

Ces professionnels, l’ensemble des équipes de films et la scène luxembourgeoise auront, au fil de l’événement, l’opportunité de rencontrer les Festival Managers des membres de l’organisation EUROPA INTERNATIONAL, qui seront en « working session » durant le #luxfilmfest, avec le soutien du FILM FUND.

DE NOMBREUSES COLLABORATIONS

Le Festival est heureux de collaborer, au fil de cette édition, avec différentes associations. Pendant sept années l’architecte danois Bjarke Ingels a planché sur « le plus grand projet de sa carrière ». L’épopée de ce projet a donné naissance au documentaire BIG TIME (Kaspar Astrup Schröder) qui sera présenté en collaboration avec l’association Design Friends. Le magazine Archiduc a, lui, jeté son dévolu sur le documentaire BRASÍLIA: LIFE AFTER DESIGN du renommé réalisateur de documentaire Bart Simpson. Une méditation sur la vie quotidienne de l’une des villes les plus conceptualisées au monde. Nous tendrons le micro, pour la première fois, au Festival du Film Brésilien du Luxembourg. Il introduira la séance de GOOD MANNERS (Juliana Rojas, Marco Dutra), étrange phénomène brésilien primé (prix spécial du jury) à Locarno, à la fois fantastique et fantaisiste. L’énergie folle de LOWLIFE (Ryan Prows), comédie noire déjantée articulée autour d’une sombre histoire de trafic d’organes, a séduit le collectif luxembourgeois Cinélunatique. Il y aura donc du catcheur mexicain dans cette édition 2018. Tout aussi déjanté : MADAME HYDE. Le nouveau film de Serge Bozon met en scène Isabelle Huppert, Romain Duris, José Garcia… et se complait à les agiter dans une histoire folle d’expérience scientifique ratée, notre partenaire BGL BNP Paribas l’ayant retenu. Du côté de la Carte Blanche Orange Luxembourg, nous souhaiterons la bienvenue au film de Sophie Marceau : MADAME MILLS, UNE VOISINE SI PARFAITE. L’histoire d’une éditrice solitaire dont la vie rangée sera perturbée par l’arrivée d’une voisine excentrique. Outre la Masterclass consacrée au cinéma arabe, l’Arabic Association for Cultural Exchange introduira RAZZIA, un film de Nabil Ayouch dans lequel on découvre un Casablanca posé entre passé et présent. Nous serons également heureux de retrouver les NATIONS UNIES pour la séance Ciné-ONU. THANK YOU FOR THE RAIN, documentaire norvégien de Julia Dahr, suit au plus près Kisilu, un petit agriculteur kenyan aux prises avec les conséquences du changement climatique. Son combat local, mené ferme après ferme, le conduira jusqu’au sommet de la COP21. Une ode magistrale à l’action de terrain. L’association Time for Equality, qui se bat pour les droits des femmes, organisera quant à elle un point information dans le cadre de la projection de A WOMAN CAPTURED.

HORS LES MURS

Conçus et proposés à la croisée des chemins, ces moments s’inscrivent en complément de la programmation en salle. Après l’événement Wes Anderson l’an passé, place, au Cercle Cité, à l’œuvre de John Howe. L’espace d’exposition Ratskeller accueillera, du 9 février au 18 mars, une exposition (THERE AND BACK AGAIN – VISIONS DE TOLKIEN ET D’AILLEURS) mettant à l’honneur ce célèbre illustrateur canadien des mondes imprimés de J.R.R. Tolkien, qui fut également Directeur artistique pour Peter Jackson de la célèbre trilogie du « Seigneur des Anneaux ». Les Rotondes vous proposeront, elles, de replonger dans l’ambiance d’un vidéo-club des années 80, via l’exposition PITCH. Elle a pour objectif la mise en valeur de deux métiers intervenant très en amont d’un projet cinématographique : scénariste et illustrateur (16 février au 4 mars). Toujours aux Rotondes : UNE CARMEN EN TURAKIE (Turak Théâtre). Les maîtres marionnettistes présenteront leur interprétation de l’opéra de Bizet, « Carmen ». Et pour prolonger l’expérience : ESKAL TURAK (2016), documentaire de Stéphan Roelants, une plongée dans l’intimité de la compagnie française de théâtre d’objets et de marionnettes, 18 mois après la réouverture du théâtre Bateau Feu à Dunkerque où Turak y présente sa nouvelle pièce. Le 28 février, venez explorer le monde des clips musicaux à l’occasion de la LUXEMBOURG VIDEO CLIP NIGHT BY ROCKHAL. Proposée par le Rocklab de la Rockhal, elle vous fera découvrir une sélection des meilleurs clips luxembourgeois. Au programme : une séance de projections au Ciné Utopia à 19h (suivie d’une table-ronde cernant les défis que représente la création de clips musicaux). La soirée continuera à 21h au MUDAM Café avec l’UP TO ELEVEN X ROCKLAB. À l’affiche : le singer-songwriter BARTLEBY DELICATE et le producteur électro MUDAZE. Le film documentaire de la réalisatrice autrichienne Ruth Beckermann THE DREAMED ONES (DIE GETRÄUMTEN) – deux jeunes acteurs faisant revivre la correspondance d’Ingeborg Bachmann et Paul Celan, les poètes s’étant rencontrés dans la Vienne de l’après-guerre – sera proposé en collaboration avec le MUDAM. neimënster a choisi le documentaire LES TOURNESOLS DU NICARAGUA (GIRASOLES DE NICARAGUA) de Florence Jaugey, l’histoire de 18 travailleuses sexuelles nicaraguayennes qui ont été nommées médiatrices judiciaires par la Cour suprême nicaraguayenne. Et enfin BRAGUINO, un film documentaire de Clément Cogitore tourné au cœur de la taïga sibérienne. Un village perdu où deux familles vivent en totale autarcie mais refusent de s’adresser la parole. En collaboration avec le Casino Luxembourg – Forum d’art contemporain.

UN NOUVEAU QUARTIER GÉNÉRAL : LE CASINO LUXEMBOURG.

Le Quartier Général sera pour la première fois installé au Casino Luxembourg – Forum d’art contemporain et accueillera une série d’événements, du 21 février au 4 mars 2018. Point d’information pour le grand public et point de vente et retrait des accréditations presse et professionnelles, le Quartier Général réunira le grand public et les professionnels pour des échanges sur la programmation cinématographique, lors d’événements, ateliers, tables rondes, Masterclass, Openscreen (1er mars), et soirées festives.

Quelques exemples : Mardis de l’Art, THE PARTY (la grande fête des associations professionnelles), vendredi 23 février, masterclass sur le Cinéma Arabe le 26 février avec Erfan Rashid, Picnic With Pros (25 février) ou Brunch de l’animation (4 mars)… Chaque jour apportera son lot de rencontres et de découvertes.

UN PAVILLON RÉALITE VIRTUELLE, DES ŒUVRES ET INVITÉS DU MONDE ENTIER

Couronné de succès en 2017, le PAVILLON RÉALITÉ VIRTUELLE reprendra, en 2018, ses quartiers au Casino Luxembourg – Forum d’art contemporain avec un programme encore plus audacieux. Une sélection de films immersifs, les technologies les plus récentes et des expériences de réalité virtuelle qui vont au-delà de la simple vidéo 360° seront au menu. Afin de célébrer et d’explorer les possibilités qu’offrent aujourd’hui les technologies immersives, la journée du 22 février sera consacrée à des conférences alliant intervenants et experts de renommée internationale.

Ouverture du Pavillon Réalité Virtuelle le 21 février à 18h30. VR Day le 22 février avec débats et conférence à partir de 10h30.

Organisation : Film Fund Luxembourg
Partenaire : Digital Luxembourg
Curatrice : Myriam Achard, Phi Centre Montréal, Directrices des relations publiques et de la communication

LES PRIX

Deux Prix (le GRAND PRIX – BY ORANGE, d’une valeur de 10.000 € et le PRIX DU DOCUMENTAIRE – BY BGL BNP PARIBAS doté de 5 000 €), seront remis en même temps que le PRIX DU JURY JEUNE (2 000 €), le PRIX DU JURY ENFANTS et le COUP DE CŒUR DES ENFANTS, lors de la cérémonie de remise de prix du Festival, le samedi 3 mars (Kinepolis Kirchberg). L’Association Luxembourgeoise de la Presse Cinématographique remettra le PRIX DE LA CRITIQUE en son nom. Cette année, le PRIX DU PUBLIC by ORANGE permettra aux spectateurs de remporter un pack FESTIVAL DE CANNES valable pour deux personnes, comprenant vol, navette VIP et hébergement.

MERCI AUX PARTENAIRES ET SPONSORS

Le ministère de la Culture et la Ville de Luxembourg sont les sponsors institutionnels majeurs de l’événement.
À leurs côtés, le principal soutien privé du Festival est le groupe Kinepolis.
Merci aussi au partenaire institutionnel au milieu cinématographique : le Film Fund Luxembourg.
Le Festival est fier de renouveler son partenariat avec l’Œuvre Nationale de Secours Grande-Duchesse Charlotte.
Le Centre national de l’audiovisuel, la Cinémathèque de la Ville de Luxembourg, participent de concert à l’élaboration de cette huitième édition.
Nouveau partenaire institutionnel : le Casino Luxembourg – Forum d’art contemporain qui ouvre ses portes en tant que Quartier Général du Festival
Le Festival est également fier de retrouver ses sponsors officiels : ORANGE Luxembourg et BGL BNP Paribas.
Fier aussi d’accueillir les partenaires Arnold Kontz Group, la Chambre de Commerce, Luxair, Cercle Cité, Espera Productions et Executive Lane.
Le Festival est heureux d’annoncer le partenariat avec un nouveau fournisseur : Caf(é)sino et H&B Catering.

Restez connectés via notre site officiel et les réseaux sociaux pour ne rien perdre de notre actualité, des éventuelles modifications de programmation et des confirmations d’invités – www.luxfilmfest.lu


Luxembourg, 5th February 2018

For immediate release

With a serious candidate for the Academy Award for Best Animated Feature to open (THE BREADWINNER), the long-awaited ISLE OF DOGS by Wes Anderson coming directly from the Berlinale to close, the exhilarating THE DEATH OF STALIN for the night of the Award Ceremony, and the new Gus Van Sant (DON’T WORRY, HE WON’T GET FAR ON FOOT), Luxembourg City Film Festival will maintain its now established tradition for exclusivity in 2018 as well.

In order to establish an Official Selection that the 2017-2018 Artistic Committee wanted to be “demanding, surprising and open-minded”, the Juries had to be exceptional. The first names announced are definitely up to the challenge, with ATOM EGOYAN as President of the International Jury, and MIMI PLAUCHÉ for the Documentary Jury. The former has been showered with Best Director awards at the biggest festivals around the world, while the latter is the Artistic Director of the very well-regarded Chicago International Film Festival, and they will be accompanied by distinguished members of the professional scene (see also the composition of the juries in the corresponding section).

Running from 22nd February to 4th March 2018, this 8th Edition will take place almost exclusively in Luxembourg City, at the Cinémathèque de la Ville de Luxembourg, CINÉ UTOPIA, KINEPOLIS KIRCHBERG, the FESTIVAL HEADQUARTERS (now located at CASINO LUXEMBOURG – FORUM D’ART CONTEMPORAIN), CERCLE CITÉ and numerous cultural partner institutions in the capital.

A RICH OUT-OF-COMPETITION HARVEST

Serving as the front door through which the public, local cultural groups and associations will enter the festival to see a particular selection of films, this year the “Official Selection Out-of-Competition” will feature critically acclaimed films from around the world. It will also allow you to discover some of the films that slipped under the radar or stand out with an original approach. One of the major films, which will open the festival, is THE BREADWINNER (by Nora Twomey) a Luxembourgish co-production (Mélusine Productions) whose upcoming battle against “Coco” for the Oscar will be epic. The very touching story of a girl forced to dress up as a boy – thus standing up to the authority of the Taliban – to meet her family’s needs. The Official Closing Ceremony hosts another animated film (this time in stop motion): ISLE OF DOGS. The long-awaited opening film of the Berlinale will come directly to Luxembourg, offering a logical extension of last year’s Wes Anderson exhibition. A canine dystopia carried by a most prestigious cast of voices: Edward Norton, Bill Murray, Jeff Goldblum and Scarlett Johansson… THE DEATH OF STALIN (Armando Iannucci) was recently censored in Russia and will be the film supporting the 2018 Award Ceremony. The dictator’s last days will plunge the regime into chaos, with many comical consequences.

A film that packed a big punch at Cannes during the midnight screening, A PRAYER BEFORE DAWN (Jean-Stéphane Sauvaire) will throw you into the hell of Thai prisons. Joe Cole (“Peaky Blinders”) puts on a gripping performance as a Thai boxer whose ring is his only escape. ‘Unclassifiable’ is probably the best description for ALL YOU CAN EAT BUDDHA (Ian Lagarde), a mysterious fable constructed around El Palacio, a strange tourist resort in the Caribbean. In 2018, the rich Scandinavian scene offers us BEYOND DREAMS (Rojda Sekersöz). This is a Swedish version of the French film “Divines” which will plunge you into the everyday life of Mirja, who is torn between her turbulent group of friends and the need to help out her family financially. The documentary BRIMSTONE & GLORY (Viktor Jakovleski) packs an aesthetic punch and has won awards in Austin, Sheffield and Los Angeles. A visual crescendo magnifying the fireworks industry, a small Mexican village’s only resource. COLUMBUS is a town with resolutely modernist architecture. It’s a unique setting for a poignant tale of a relationship by Kogonanda, with many autobiographical elements. Another key event this year is the projection of DON’T WORRY, HE WON’T GET FAR ON FOOT. In this film, Gus Van Sant gives us Joaquin Phoenix as an unrecognisable disabled artist, boycotted even in his own town due to the provocative nature of his work. The star blogger and recurring character in Twilight, Justin Chon, is also a director. Here he makes a gripping black and white film at the heart of the 1992 Los Angeles riots. Paul Anton Smith, Chris Marker’s assistant for “The Clock”, had fun putting together his own “meta-film”. He picked out numerous cult scenes from cinema history in order to piece together a sequence that is zany, tender and inventive (HAVE YOU SEEN MY MOVIE?). Both a feature and a documentary, LIYANA steers between an animated African tale and real scenes. An instant success in Swaziland, a girl sets off to save her brothers (by Aaron and Amanda Kopp). The latest thriller by Thai director Pen-ek Ratanaruang, SAMUI SONG, is full of tension and will delight fans of the master. The rich Frenchman married to this TV star would do well to be wary of the latter’s new friends. Another big name on the contemporary scene is on the bill for this 2018 edition: Kore-Eda Hirokazu. In THE THIRD MURDER, the characters – in this case a lawyer who must defend a murder suspect – have not lost any of their loquaciousness. Finishing off this overview of the “Specials” is HOLY CAMP! (Javier Calvo, Javier Ambrossi). An extravagant Spanish romp in which God reveals himself to some nuns… and expresses himself solely through Whitney Houston songs.

A WORLD OF DOCUMENTARIES

Six films, six looks at today’s world. The director Bernadett Tuza-Ritter confronts us with the daily life of Marish, a 52-year-old Hungarian woman reduced to living as a slave by a rich family. The money she earns by day in the factory is stolen by the woman who provides her accommodation and obliges her to work evenings, mornings and weekends. She works out a plan to escape (A WOMAN CAPTURED). On the opposite end of the scale to Marish is AMAL (Mohamed Siam). Will this young rebel who put herself on the front line of the Egyptian revolt maintain her aspirations for freedom despite the pressure exerted by society and her first love? DEVIL’S FREEDOM (Everardo Gonzàlez), a surprising demonstration of the violence that Mexican society is locked in, lines up the witnesses with covered faces. Policemen, cartel members and victims paint an uncompromising portrait of a country which is clearly running out of solutions. Gustavo Salmerón is a well-known actor in Spain, and he didn’t have to look far to find his subject. His mother Julieta always wanted to have children, a monkey and a castle. A particularly wacky and exhilarating family chronicle (LOTS OF KIDS, A MONKEY AND A CASTLE). Having only won an award at Sundance a couple of days ago, OF FATHERS AND SONS, focuses on the family of an Al-Nusra leader. The director Talal Derki, whose “Return to Homs” made a great impression, passed himself off as a sympathiser in order to observe the everyday lives of these fanatics and their children from the inside. The last film in the Documentary Competition for 2018: OVER THE LIMIT. Rita Mamun, a young Russian athlete, has to deal with the most oppressive Soviet methods. Will she manage to glean Olympic gold despite the constant harassment and insults? A portrait filmed up close by a young Polish director, Marta Prus, who trained as a rhythmic gymnast herself.

A WORLD OF FICTIONS

We owe the grand return of Iran in the Competition to Ali Asgari. A young couple run around Teheran at night, looking for a medical solution. The nature of their problem will confront them with society and its administration (DISAPPEARANCE). Considered by many as the “masterpiece of Venice” this year, FOXTROT (Samuel Maoz) is a unique film in more ways than one. An Israeli family faced with the announcement of the death of their son at a border post will find itself drawn into a series of events each more unpredictable than the next. A soap seller in northern China: these are the main ingredients of FREE AND EASY (Geng Jun), a tragi-comedy nestled at the heart of an almost deserted town. GUTLAND: from Toronto to Tokyo, the press and the audience are falling for this first feature by the Luxembourger Govinda Van Maele. A thriller set in the Centre and North of the country revolving around Frederick Lau and Vicky Krieps, and a series of more or less well-kept secrets. HOLIDAY – the only film in the Competition where under-18s are not admitted – is the work of a Danish director: Isabella Eklöf. She will come to Luxembourg to defend this unique juxtaposition of idyllic images of Turkey and the ordinary violence of a small criminal gang surrounding a main heroine who is hard to reach. Everyone’s talking about LEAN ON PETE (Andrew Haigh) right now, mainly thanks to the masterly performance by the young Charlie Plummer. A teenager who has no-one to turn to other than a horse condemned to the slaughterhouse and a few characters he passes on the way, including Steve Buscemi who is as brilliant as ever in the role. The first ‘post-western’ in this 2018 selection (there will be two) is Indonesian and is called MARLINA THE MURDERER IN FOUR ACTS (Mouly Surya). A young farmer kills her attackers and sets out to secure justice and her future. Several years after the selection of “Canine” and “Alps”, the festival is also delighted to have a representative of the Greek new weird wave. PITY (by Babis Makridis) tells the story of a man who feels the need to be unhappy and uses a lot of energy to stay that way. Wacky, scatty…every bit a post-Greek film. It’s difficult to put together a selection without stumbling across the excellence of Romanian cinema. POROROCA (Constantin Popescu) is the story of a brilliant long take, in which a child disappears in a park. A film full of tension that will take you, along with its characters, from sadness to anger. Director Warwick Thornton will fly over from Australia to defend his film SWEET COUNTRY. A western on Aboriginal land, set in the period of conquest, a different look at the justice of human beings with incredible performances and production.

A BUMPER YEAR FOR MADE IN / WITH LUXEMBOURG FILMS

As a showcase event of national film production, this year Luxembourg City Film Festival will be right up-to-date. Other than THE BREADWINNER (Official Opening), GUTLAND (Official Competition) and LUIS AND THE ALIENS (see also Young Audiences), you can discover ASHCAN (Willy Perelsztejn), the little-known story of the secret prison set up in Mondorf-les-Bains (Luxembourg), in which senior Nazi officials were held after the Allied victory. Another long-awaited documentary: SCHWAARZE MANN – UN NOIR PARMI NOUS (Fränz Hausemer). A highly emotional return to the story of the first black man to obtain Luxembourgish nationality. MARY SHELLEY was only 18 years old when she invented the figure of Professor Frankenstein. Elle Fanning is wonderful as the author of this literary monument, in a costume drama by the prolific Saudi director and scriptwriter Haifaa al-Mansour. Without forgetting the key showcase event dedicated to shorts, for which we have the following selection this year: ACHERON (Thoma Forgiarini), AND THEN YOU (Kim Schneider), ICE (Anna Hints), IRIDESCENCE (Eileen Byrne), MICH’S KITCHEN (Diane Nilles) and TRACES (Cecilia Guichart). For the first time, Luxfilmfest will open up to a televised series, thus joining a trend taken up by all cinema festivals. On the bill are the first two episodes of BAD BANKS, a series co-produced by Iris Productions in which the Luxembourger Désirée Nosbusch pits her wits against Paula Beer. The story is a strange conspiracy with a financial security backdrop, which you can discover exclusively at the festival before the series is broadcast on TV.

THE JURIES

This year the International Jury will be presided over by ATOM EGOYAN. The Canadian director with a prestigious career (“De beaux lendemains”, “Exotica”, “Ararat”) will be joined by his compatriot, director BRUCE MCDONALD, the Portuguese actress LEONOR SILVEIRA, the Luxembourg-based producer and director STÉPHAN ROELANTS and the French production designer ANNE SEIBEL.

The Documentary Jury will consist of the Artistic Director of Chicago International Film Festival MIMI PLAUCHÉ (President), Director of the Arab Programme of Dubai Film Festival ERFAN RASHID, Director of Film Programming of Sheffield Doc/Fest LUKE W. MOODY, Programme Manager of Docaviv Film Festival YAARA OZERY and Doclisboa Film Festival programmer TOMÁS BALTAZAR.

WITH EUROPA INTERNATIONAL

During the event, these professionals, all the film crews and the entire Luxembourg scene will have the opportunity to meet the Festival Managers of members of the EUROPA INTERNATIONAL organisation, who will hold a Working Session during #luxfilmfest, with the support of the FILM FUND.

NUMEROUS COLLABORATIONS

The festival is delighted to work with various associations for this edition. For seven years, the Danish architect Bjarke Ingels worked on “the biggest project in his career”. This epic project gave birth to the documentary BIG TIME (Kaspar Astrup Schröder) which will be presented in collaboration with the association Design Friends. The magazine Archiduc turned its attention to the documentary BRASÍLIA: LIFE AFTER DESIGN by the famous documentary director Bart Simpson. A meditation on everyday life in one of the most conceptualised cities in the world. For the first time we will hand over the mic to the Festival du Film Brésilien du Luxembourg (Luxembourg Brazilian Film Festival), who will introduce GOOD MANNERS (Juliana Rojas, Marco Dutra), a strange Brazilian phenomenon which is both fantastic and fanciful, and won the Special Jury Prize at Locarno. The crazy energy of LOWLIFE (Ryan Prows), a quirky black comedy based on a dark story about organ trafficking, appealed to the Luxembourgish collective Cinélunatique. So there will be Mexican wrestling in this 2018 edition. Just as quirky is MADAME HYDE. The new Serge Bozon film casts Isabelle Huppert, Romain Duris and José Garcia… and takes pleasure in shaking them up in a crazy story of a science experiment gone wrong, picked by our partner BGL BNP Paribas. For the Carte Blanche Orange Luxembourg we welcome Sophie Marceau’s film: MADAME MILLS, UNE VOISINE SI PARFAITE. The story of a solitary editor whose ordered life will be turned upside down by the arrival of an eccentric neighbour. Other than the masterclass dedicated to Arab cinema, the Arabic Association for Cultural Exchange will introduce RAZZIA, a film by Nabil Ayouch in which we discover a Casablanca caught between past and present. We’re also delighted to host the UNITED NATIONS once again for the Ciné-ONU session. THANK YOU FOR THE RAIN, the Norwegian documentary by Julia Dahr, closely follows Kisilu, a Kenyan smallholder struggling with the consequences of climate change. His local battle, carried out from one farm to the next, will lead him all the way to the COP21 summit. A masterful ode to action in the field. The association Time for Equality, which fights for women’s rights, will organise an information point in the framework of the projection of A WOMAN CAPTURED.

OUTSIDE THE WALLS

These moments are designed to offer a crossroads where the festival’s themes meet, to complement the programme of films. After the Wes Anderson exhibition last year, it’s the turn of the works of John Howe, at Cercle Cité. The Ratskeller exhibition space will host an exhibition from 9th February to 18th March (THERE AND BACK AGAIN – VISIONS FROM TOLKIEN AND BEYOND); honouring this famous Canadian illustrator of the printed worlds of J.R.R. Tolkien, who was also Artistic Director for Peter Jackson in the famous “The Lord of the Rings” trilogy. The Rotondes offer you the chance to dive back into the atmosphere of a 1980s video club via the exhibition PITCH. It aims to highlight the two professions that play a role in the very early stages of a cinematographic project: scriptwriter and illustrator (16th February to 4th March). Also at the Rotondes: UNE CARMEN EN TURAKIE (Turak Théâtre). The master puppeteers will present their interpretation of the Bizet opera “Carmen”. And to extend the experience: ESKAL TURAK (2016), a documentary by Stéphan Roelants, takes an in-depth look at the everyday life of the French object and puppet theatre company, 18 months after the reopening of Bateau Feu theatre in Dunkirk where Turak is presenting his new play. On 28th February, come and explore the world of music videos at LUXEMBOURG VIDEO CLIP NIGHT BY ROCKHAL. This event organised by Rockhal’s Rocklab will allow you to discover a selection of the best video clips from Luxembourg. The programme includes a session of projections at Ciné Utopia at 19.00, followed by a round table defining the challenges raised by the creation of music videos. The evening will continue at 21.00 at Mudam Café with UP TO ELEVEN X ROCKLAB. On the bill is the singer-songwriter Bartleby Delicate and the electro producer Mudaze. The documentary by the Austrian director Ruth Beckermann THE DREAMED ONES (DIE GETRÄUMTEN) – two young actors bring back to life the correspondence between Ingeborg Bachmann and Paul Celan, the poets who met in post-war Vienna – will be screened in collaboration with Mudam. Neimënster chose the documentary SUNFLOWERS OF NICARAGUA (GIRASOLES DE NICARAGUA) by Florence Jaugey, the story of 18 Nicaraguan sex workers who were appointed as judicial mediators by the Nicaraguan Supreme Court. And finally BRAGUINO, a documentary film by Clément Cogitore, filmed at the heart of the Siberian taiga. A remote village where two families live in complete autarchy but refuse to speak to each other. In collaboration with Casino Luxembourg – Forum d’art contemporain.

NEW HEADQUARTERS: CASINO LUXEMBOURG

The Festival Headquarters will be located at Casino Luxembourg – Forum d’art contemporain for the first time this year, and will host a series of events from 21st February to 4th March 2018. This is the information point for the general public as well as a box office. Press and professional passes can also be picked up here. The Headquarters will bring together the general public and professionals for discussions on the film programming during events, workshops, round tables, master classes, the Openscreen (1st March), and parties.

A few examples: Mardis de l’Art, THE PARTY (the big event for professional associations) on Friday 23rd February, a masterclass on Arab Cinema on 26th February with Erfan Rashid, Picnic With Pros (25th February) and the Animation Brunch (4th March). Each day will bring its own share of debates and discoveries.

A VIRTUAL REALITY PAVILION, WORKS AND GUESTS FROM AROUND THE WORLD

The Virtual Reality Pavilion was a huge success in 2017, and it’s back for 2018 at Casino Luxembourg – Forum d’art contemporain, with an even more daring programme. A selection of immersive films, the latest technology and virtual reality experiences that go beyond a simple 360° video will be on the menu. In order to celebrate and explore the possibilities that immersive technologies offer us today, 22nd February will be dedicated to conferences combining internationally renowned speakers and experts.

The Virtual Reality Pavilion will open on 21st February at 18.30. VR Day with debates and conference on 22nd February starting at 10.30.

Organisation: Film Fund Luxembourg
Partner: Digital Luxembourg
Curator: Myriam Achard, Phi Centre Montréal, Public Relations and Communications Director

AWARDS

Two Awards (the GRAND PRIX – BY ORANGE, with a value of €10,000 and the DOCUMENTARY AWARD – BY BGL BNP PARIBAS with a value of €5,000), will be presented at the same time as the YOUTH JURY AWARD (€2,000), the KIDS’ JURY AWARD and the CHILDREN’S FAVOURITE FILM,  during the Festival’s Award Ceremony on Saturday, 3rd March (Kinepolis Kirchberg). The Association Luxembourgeoise de la Presse Cinématographique will present the CRITICS’ AWARD on its behalf. This year, the AUDIENCE AWARD BY ORANGE will give audience members the chance to win a CANNES FESTIVAL Package valid for two people, including flights, VIP transfer and accommodation.

A BIG THANK YOU TO OUR PARTNERS AND SPONSORS
– The Ministry of Culture and City of Luxembourg are the major institutional sponsors of the event.
– Alongside them, the main private support for the Festival comes from the Kinepolis group.
– Our thanks also go to our institutional partner in the cinematographic sector: Film Fund Luxembourg.
– The festival is proud to renew its partnership with the non-profit organisation Œuvre Nationale de Secours Grande-Duchesse Charlotte.
– The Centre national de l’audiovisuel and the Cinémathèque de la Ville de Luxembourg, are both cooperating in the organisation of this eighth edition.
– A new institutional partner: Casino Luxembourg – Forum d’art contemporain, which opens its doors as the Festival Headquarters.
– The Festival is also proud to have its official sponsors for another edition: Orange Luxembourg and BGL BNP Paribas.
– Luxfilmfest is also proud to have the following partners: Arnold Kontz Group, Luxembourg Chamber of Commerce, Luxair, Cercle Cité, Espera Productions and Executive Lane.
– The festival is delighted to announce its partnership with a new supplier: Caf(é)sino and H&B Catering.

Stay in touch via our official site and social media to keep up with our news, any changes to the programmes and to find out when guests are confirmed – www.luxfilmfest.lu 

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